Hipper, heuptasje haken

Hipper, heuptasje haken
Een hipper, ofwel een heuptasje dat je aan je broekriemlussen kunt hangen, is helemaal in. De fannybag mag weer. Je vindt ze in allerlei soorten. Omdat ik een klein tasje voor mijn telefoon en sleutels nodig had, ging ik op zoek naar een patroon voor een heuptasje dat je aan je broekriem kunt hangen.



Een echt patroon vond ik niet, dus ben ik wat gaan uitproberen met de haaknaald en garen. Vlug nog een bol van 100 gram zwart acryl garen gekocht bij Z. van wel 0,99 cent.  Een hele uitgave met een leuk tasje als resultaat. De haken heb ik van een paar oude keycords geknipt. Wie wat bewaard...

Omdat het een stevig tasje moet zijn, haak ik met de draad driedubbel zodat je meteen een mooie dikke draad krijgt. Hoe je dat doet zonder dat je met drie bollen aan de slag moet, heb ik al eerder gepost in dit blog bij de haaktips. Er staat ook een duidelijk video-uitleg bij.

Mijn tasje moet een rechte zijde hebben en een ronde die ik als sluitklep wil gebruiken. Hoeveel lossen je moet opzetten is wel even een dingetje. De rechte kant wordt uiteraard niet groter, maar de ronde wel omdat je daar de meerderingen voor de ronding maakt. Begin dus niet te groot.

- De opzetlossen-lijn meet 24 cm. Ik werk hier met de driedubbele draad en haaknaald 4,5.
- Haak halve stokjes in elke losse.
- 4 hst in de laatste losse en ga dan verder langs de andere zijde van de opzetlossen. Je hebt nu het begin van de ronding gemaakt. Markeer het eerste van de 4 hst in de laatste losse, en de laatste van die 4 hst. Dit is het deel waarop je steeds verder gaat meerderen. Markeer telkens het eerste en het laatste halve stokje dat je hebt gemeerderd.

Hipper, heuptasje haken
Aan de rechte kant begin je steeds met 2 begin lossen, haak dan halve stokjes tot aan de eerste markering. Meerder gelijkmatig vanaf en tussen de markeringen zodat je een mooie ronding krijgt. Ik heb het een beetje op de gok gedaan en elke toer uitgeteld zodat beide kanten gelijk zijn met meerderingen (helaas niet opgeschreven). Omdat mijn draad vrij dik is, kon ik niet in elke steek 2 steken meerderen zoals vaak wordt gedaan, anders begint de klep te golven.
Duidelijke voorbeelden van meerderen vind je als je gaat zoeken op tas bodem haken zoekt. Probeer uit wat het beste resultaat geeft.

Heel erg groot is deze hipper niet. Hij telt slechts 9 toeren in totaal. Haak de rechte zijden aan elkaar.
In de laatste toer heb ik een sluitlusje gehaakt voor de knoop. De haken waarmee je de tas aan je broekriemlussen kunt vasthaken, haak je later stevig vast aan de achterzijde, iets onder het begin.

Hipper, heuptasje haken

Met een losse, gehaakte draagband kun je hem ook nog als schoudertasje gebruiken. Mijn hipper is 20 cm breed en met gesloten klep 15 cm hoog.

Hipper, heuptasje haken

Meer leuke dingen om te haken vind je in deze boekjes.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Een trui met een breiring breien