Gehaakt vest met een valse kabel


gehaakt vest, kabel, achterste lus
Deze leuke wol vond ik bij Zeeman. GemĂȘleerd in wit-zwart-grijs-bruin. Ik wist al meteen dat daar een vest van gemaakt moest worden. Het patroon zat ook direct in mijn hoofd. Eerder had ik een leuke steek gevonden die hier prima voor gebruikt kon worden en wat een mooi effect zou geven. Ik noem het een valse kabel.

Het vest wordt in zijn geheel vanaf de zijkant gehaakt. Voor- en achterpanden uit een stuk.
Je begint met de opzet van een lossenlijn. Hiervoor heb ik gebruikgemaakt van de methode om al hakend de eerste toer op te zetten zodat je een soepele rand krijgt die niet te los of te strak wordt. In het patroon van de kattenboeklegger legde ik dat uit en daar vind je ook een duidelijk filmpje.

Haak met het opzetten van de lossenlijn halve stokjes, dat is meteen je eerste toer. De lengte van je vest is eenvoudig zelf te bepalen. Je kunt dit vest zo lang of zo kort maken als je zelf wilt.
Hiervoor heb ik 115 lossen met halve stokjes direct gehaakt opgezet. Ik haakte met haaknaald 4,5. Deze steek mag best wat losser zijn zodat het vest soepel valt en niet te stug wordt. Maak desnoods eerst een proeflapje.
Ik heb iets meer dan 6 bollen van 100 gram gebruikt, dus nog een bol over om zakken op het vest te maken.

De tweede toer haak je halve stokjes in de achterste lus van het vorige stokje. Dit blijf je het hele vest lang doen. Je haakt steeds alleen in de achterste lus. Hierdoor krijg je een fijn - vals - kabeleffect. Deze steek werkt opdikkend zodat je vest heerlijk dik aanvoelt, maar absoluut niet te dik of vast gehaakt wordt.

gehaakt vest, kabel, achterste lus

Je begint elke toer met 2 opzetlossen. Je eindigt met een half stokje in het laatste stokje van de toer, dus niet in de opzetlossen anders maak je er elke toer een steek bij.

Haak nu verder tot het voorpand breed genoeg is. Houd er rekening mee dat er nog een boord omheen komt, dus maak het voorpand iets minder breed dan de helft van het beoogde achterpand. Mijn voorpand is 26 toeren breed.

Voor de armsgaten haak je de laatste 39 steken van de toer niet. In plaats hiervan haak je 39 lossen (+ 2 l keerlossen) zodat je daarvan het armsgat voor het achterpand kunt maken.

Mijn achterpand is 62 tr breed. Maak weer een armsgat van 39 steken en haak het voorpand.

Zoals je ziet heb ik geen afschuining voor het voorpand of de mouwen gemaakt. Gewoon rechttoe rechtaan haken.

Maak de schouders dicht, niet helemaal tot aan het begin van de hals, laat een stuk over voor de halslijn. Ik ben aan beide zijden ongeveer 17 steken van de rand gebleven. 

De mouwen haak je direct aan je vest vast, dus haak je het patroon van boven naar beneden. Niet rond gehaakt anders komt je patroon niet mooi uit, maar heen en terug haken en ze later dichtnaaien of haken.
De mouwen zijn uiteraard net zo groot als het armsgat van 2 x 39 steken. Minder elke 3de toer aan beide zijden een steek. Zo ga je door tot de omvang van je mouw breed genoeg is voor de aansluiting rond je polsen. In mijn geval was dat 34 steken. Haak nu verder tot je mouw lang genoeg is.

gehaakt vest, kabel, achterste lus

Nu is de boord aan de beurt. Je kunt ervoor kiezen deze helemaal rond te haken, net wat je mooi vindt. Ik heb alleen de voorpanden en de halslijn van een boord voorzien. Gehaakt in de weefsteek met 1 v, 1 l, 1 steek overslaan, 1 v. De volgende toer haak je hetzelfde, 1 v in de losse opening 1 l, 1 steek overslaan, 1 v.
Op de hoeken haak je steeds 1 v, 1 l, 1 v in dezelfde hoeksteek. Bij de volgende toer 1v, 1l, 1v in de losse van de vorige toer. Op die manier krijg je een mooie hoek in je kraag.

Haak hem zo breed als je zelf wilt. Mijn kraag werd 10 toeren breed en valt mooi over elkaar heen. In het midden kun je knoopsgaten maken. Mijn vest heeft knopen, maar omdat die niet zo groot zijn passen ze precies in een lossenopening. Die heb ik wel een beetje ommaasd zodat je steeds hetzelfde knoopsgat gebruikt.

Doordat je de halslijn niet hebt afgeschuind, krijg je een mooie rechtopstaande kraag die aansluit.

Aan de mouwen kun je een soortgelijke boord haken. Ik heb hem eenvoudig wat langer gehaakt in de patroonsteek zodat ik wel ruimte heb voor een omslag.

Gehaakt vest, kabel, achterste lus


Meer vesten en sjaals haken met dit boekje van HeyLeuk

Reacties

  1. Mooi vestje, welke maat is het ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het zal een M zijn. Maar de maat kun je gemakkelijk aanpassen om je het in de breedte haakt, vanaf de zijkant. Gewoon meten en passen. Succes met haken!

      Verwijderen
  2. Ik ga het zeker proberen. bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, Ik wil dit superleuke vest ook graag haken. Nu heb ik de vraag over het beginnen met de vest. U schrijft dat er begonnen moet worden met de zijkant. Maar moet je dan de andere helft van het voorpand los maken of begin je juist met de voorkant. Ik hoop dat ik voor elkaar ga krijgen.
    Alvast bedankt.

    Groetjes Ingrit Eising

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vest wordt in 1 stuk gehaakt vanaf de voorkant. Dat staat er een beetje onduidelijk. Succes met haken!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Een trui met een breiring breien