Haak een herenvest

herenvest haken
Voor dames en kinderen vind je talloze haakpatronen voor truien en vesten. Met patronen voor heren is het wat minder gesteld. Ik wilde een vest haken voor manlief. Zo'n lekker ruig en warm vest. Wol gehaald bij W. en op zoek gegaan naar een geschikt patroon.
Helaas, dat vond ik niet. Wel enkele patronen in het Engels. Niet dat ik daar problemen mee heb. Ik heb zelfs papieren manden leren vlechten met Russische filmpjes, maar die patronen waren het net niet helemaal. Niet wat ik zocht en wilde in elk geval.

Dus opnieuw het patroon zelf in elkaar gedraaid door uitproberen, meten een keer opnieuw begonnen omdat ik er niet tevreden over was. Ik heb er een stoer streeppatroon van gemaakt. Eerst wilde ik een kabelpatroon, maar daar was de wol iets te donker voor om 's avonds goed te kunnen zien waar je in moet steken. Dus dat ga ik absoluut nog een keer doen met lichter garen.

Hieronder mijn patroon voor een herenvest maat XL. Althans, ik heb het afgemeten op een ander vest van hem. Als je een andere maat nodig hebt, zul je meer of minder steken op moeten zetten. Maak ook eerst altijd een proeflapje met de gebruikte steken. Andere wol of haaknaald kan een heel andere maat geven.

Je kunt er voor kiezen het achterpand en de beide voorpanden aan een stuk te haken. Dat heb ik niet gedaan, had wel heel gemakkelijk gekund, maar toen ik daar achterkwam was ik al te ver om opnieuw te beginnen. Let wel op de openingen voor de armsgaten en het schuin minderen voor de beide voorpanden.

Wat heb je nodig?


Haaknaald nr 4
8-9 bollen Saskia wol van W. 100 gram (afhankelijk van de maat)
Voor het halsboord heb ik bijna een hele bol gebruikt.

Gebruikte haaksteken:
Lossen = l
Stokjes = st
Reliëf stokjes = rst waarvan rst voor en rst achter (bij een reliëf stokje steek je niet in het stokje van de vorige toer, maar haak je OM het stokje van de vorige toer. rst voor: aan de voorkant eromheen, bij rst achter, aan de achterkant eromheen.
Dubbele reliëf stokjes = drst, een dubbel stokje, maar dan in reliëf haken zoals hier boven.
Halve stokjes = hst

Boordsteek:
tr 1 - Haak stokjes op een ketting van lossen. Keren.
tr 2 - 2 l, [1 rst voor, 1 srt achter] herhaal tot einde. Keren
tr 3 - haak de rst zoals ze zijn zodat je verticale ribbel krijgt. Om en om voor en achter.

Streeppatroon:
tr 1 - [3 st, 1 drst voor], herhaal de hele toer. Keren
tr 2 - 3 l, [3 st, 1 drst achter (op het vorige drst)] herhaal de hele toer. Keren
De verticale strepen ontstaan dus alleen aan de VOORKANT van je pand. De achterkant is glad.

Herenvest haken, boordsteek en streeppatroon

Achterpand


Begin met een boord in boordsteek.
Opzet 108 lossen
tr 1 - begin in 3de losse van de opzet. Haak met stokjes terug. 106 st. Keren
tr 2 - haak boordsteek over 6 toeren.

Ga verder in het streeppatroon. Ik heb niet geminderd voor de armsgaten. Mijn achterpand is recht gehaakt.

Haak verder tot je 60 toeren streeppatroon hebt, of de gewenste lengte.

Voorpand


Opzetlossen 51 steken = 49 stokjes
Boordsteek 6 toeren
60 toeren streeppatroon zoals achterpand
Na 30 toeren in streeppatroon ga je minderen voor de halsafschuining.
Minder in de volgende 30 toeren 18 steken in totaal zodat je er 31 overhoudt. Dat wordt de schouder.

Haak het 2de voorpand tegengesteld.

Zet nu je voor- en achterpanden aan elkaar vast. Ik heb een mouwopening van 39 toeren vanaf de boord aangehouden voor de armsgaten.

Mouwen


Het streeppatroon wordt nu steeds aan dezelfde kant gehaakt omdat je hier niet meer keert. Om er nu voor te zorgen dat je streeppatroon recht blijft lopen en niet schuin, wat gebeurt als je op steeds in hetzelfde stokje begint, moet je de 3 stokjes bij de ene toer in het 1ste stokje haken en de volgende toer in het 2de insteken. Op deze manier krijg je hetzelfde rechte effect als bij de andere panden. Het drst haak je uiteraard altijd in hetzelfde vorige drst.

De mouwen heb ik direct vastgehaakt aan de trui, 39 toeren vanaf de boord gemeten.
3 opzetlossen. Haak 1 stokje in de eerste opening, daarna 2 st in de volgende opening. Ga zo door tot de kop van de schouder. In totaal zet je op die manier 41 st op de ene kant van de mouw, en 41 st aan de andere kant van de mouw.
herenvest hakenHaak niet rond, eindig met een hv in het eerste st. Haak 3 lossen om aan de volgende toer te beginnen.

Vanaf de 3de toer gaan we minderen om een schuin toelopende mouw te krijgen die netjes aansluit naar het manchet toe.
Om de andere toer minder je 1 stokje in de oksel van de mouw, bij het begin/einde. Let er op dat je begin steeds in het midden van de mouw/oksel blijft lopen en niet telkens een steek opschuift. Dit bereik je door de ene keer aan het begin van de toer te minderen en de andere keer aan het einde. Controleer steeds of je in het midden blijft door je mouw plat te leggen en het voorpand recht.

Minder om de andere toer tot je 20 toeren hebt gehaakt. Vanaf daar gaan we elke toer een steek minderen. Ook weer in het midden tot je 44 toeren in totaal hebt gehaakt.
Met de overgebleven 48 stokjes haak je een boord/manchet in boordsteek. Deze heb ik 10 toeren gemaakt zodat hij mooi lang wordt.


Kraag


herenvest haken, voorpand afschuining hals
Het vest van mijn man heeft een mooie grote sjaalkraag  gekregen. Je haakt hem direct vast aan vest. Dat heb ik met halve stokjes gedaan zodat de boordsteek direct aansluit. De teruggaande toer haak je wel met stokjes.

Opzet 2 lossen, haak in de stokjes van de boordsteek 1 hst. Haak in het streeppatroon om en om 1 hst, 2 hst in de stokjes aan de zijkant van de voorpanden en de afschuining van de hals.

Let erop dat je de hals aan de bovenzijde van het achterpand direct in boordsteek haakt met STOKJES en dus niet met halve stokjes zoals de opzetrand omdat ze anders korter worden dan de rest. In elke steek dus een rst voor, rst achter tot je weer bij de afschuining aan de voorkant bent. Het patroon van de strepen kan hierin mee doorlopen.

Leg je werk regelmatig plat bij het opnemen van de steken aan de voorpanden en de hals. Het werk mag niet gaan trekken, dan heb je te weinig halve stokjes, of gaan golven, dan heb je te veel halve stokjes gehaakt.

Haak nu verder in boordsteek met afwisselend rst voor en rst achter zodat je een mooie boord krijgt. Haak door tot je de gewenste grootte van de sjaalkraag hebt.

Voor het halsboord heb ik een vrij brede strook aangehouden van 12 toeren. Om de boord aan de hals wat groter te krijgen heb ik vanaf de afschuining - dus niet de hele boord, maar echt de hals zelf - steeds om de toer een toer dubbele rst gehaakt en de volgende toer normale rst.

Knoopsgaten


herenvest haken
Vergeet niet om knoopsgaten in de sjaalkraag te maken op gelijke afstand van elkaar als de kraag ongeveer op de helft van de gewenste breedte is.
Ik heb gekozen voor 4 verticale knoopsgaten (na 9 toeren, maar dit is afhankelijk van de grootte van je knoop). Haak de steken die het knoopsgat vormen niet, haak hier lossen voor in de plaats en sla hetzelfde aantal stokjes over, hoeveel is afhankelijk van de grootte van de knoop die je kiest. Haak een rst in het volgende stokje.
Bij de teruggaande toer haak je halve stokjes op deze lossen zodat ze dezelfde hoogte krijgen als de reliëfstokjes. Haak het halsboord nu verder af.

Het vest is heerlijk groot en warm geworden en het ziet er echt stoer uit!

Laat eens weten wat jullie ervan hebben gemaakt.


Meer haken?



P.s.
Je mag mijn patronen gebruiken, maar niet in een boek verwerken of als patroon doorverkopen. Daarnaast zou ik het leuk vinden als je een link naar mijn blog vermeldt als je het patroon gebruikt of ergens plaatst in een haakgroepje of je eigen blog.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Een trui met een breiring breien