Harlekijn woondeken

Woondeken harlekijn gehaaktEen gehaakte woondeken met kleurige ruiten

Deze woondeken stond al langer op mijn to-do-lijstje, maar de moed om eraan te beginnen ontbrak. Nergens voor nodig, bleek achteraf. De ruiten zijn vrij snel gehaakt, zelfs het aan elkaar haken gaat vlot. En mijn tas met restjes garen is weer een stuk leger. Mijn harlekijndeken is 142 bij 114 cm geworden.

Allereerst zocht ik kleurtjes bij elkaar. Natuurlijk bleek dat ik lang niet genoeg had, maar bij W. hadden ze nog keuze te over. Let er wel op dat je wol gebruikt van dezelfde dikte zodat je geen ruiten krijgt die anders van grootte zijn. Ik dacht met 9 kleuren te beginnen, maar de donkere grijs was toch dikker dan ik had verwacht. Na het haken van een ruit bleek bij groter uit te vallen, dus die viel af. Met bollen Saskia van W. en Royal van Z. heb ik gehaakt met naald 4,5

Woondeken harlekijn gehaakt

Van elke kleur had ik een bol of een aardig restant. Geel, donkerder blauw en grijs bleek niet meer verkrijgbaar in die kleur zodat ik daar minder ruiten van heb gemaakt. Maar dat maakt op zich niet zo veel uit omdat je niet in een patroon werkt. Dat kan natuurlijk wel, maar dat heb ik bewust niet gedaan omdat ik restanten wilde opmaken.

Woondeken harlekijn gehaakt

Mijn ruiten op een stapeltje. Van de een heb ik er wat meer dan van de ander. En tijdens het leggen bleek ik nog niet genoeg te hebben. Ik ben begonnen met 10 ruiten van elke kleur, voor zover de wol toereikend was. Met bollen van 100 gram van Saskia van W. kom je een heel eind.

Later bleek dat ik vergeten was de gaten op te vullen aan de zijkanten. Dus nog wat halve ruiten erbij gehaakt in de resterende kleuren. Lange halve en korte halve zoals je op de foto kunt zien. Je kunt ervoor kiezen die hoekjes open te laten. Zo is het originele patroon ook, maar ik wilde een rechte deken. Uiteindelijk heb ik 97 ruiten, 14 halve korte, en 16 halve lange ruiten gehaakt.

woondeken harlekijn gehaakt

Hierboven het uitgelegde patroon nadat alle ruiten waren gehaakt. Handig als geheugensteuntje zodat je altijd terug kunt kijken hoe je het ook al weer wilde.

woondeken harlekijn gehaakt

Nadat de deken helemaal was uitgelegd heb ik rij voor rij op een stapeltje gelegd, telkens te beginnen aan dezelfde kant. Ik heb ze van een nummer voorzien zodat je precies weet welke stapel waar hoort.

woondeken harlekijn gehaakt

Vervolgens begint het aan elkaar haken van de ruiten. Haak de eerste rij ruiten aan elkaar. Ik ben onbewust niet met de halve ruitjes begonnen, wat later wel goed uitkwam. Voor het aan elkaar haken en omhaken heb ik 3 bollen crème kleur van Saskia van W. gebruikt.

Lossen en vasten. Dit patroon telt 16 toeren, dus telkens 1 vaste aan het begin van de toer, 3 lossen en insteken aan het begin van de volgende toer. In totaal krijg je 16 boogjes aan de ene kant van de ruit. Zorg ervoor dat je dat aantal bij elke volgende ruit haalt zodat je deken niet schuin gaat trekken.

Aan elkaar haken van een volgende rij ruiten doe je nu werkend vanaf de eerste rij. 1 vaste in de eerste toer, een losse, 1 vaste in het eerste boogje, 1 losse, 1 vaste in het begin van de volgende toer. Zo haak je de volgende rij met ruiten aan elkaar. Haak boogjes terug naar de andere kant en haak daarna weer ruiten aan.

Om de rij heb je ook een half ruitje aan de boven- en onderkant. Die bovenzijde omhaak je ook. Hier heb ik 5 boogjes van telkens 3 losse gemaakt.

woondeken harlekijn gehaakt

Nadat alle ruiten en halve ruiten aan elkaar zaten heb ik het geheel nog een keer omhaakt met 3 stokjes in een boog, 1 losse, 2 stokjes in de volgende boog, 1 losse, en weer 3 in de volgende. Dit omdat de rand anders te veel ging golven.

En zo krijg je uiteindelijk een fraaie en lekker warme deken van aan elkaar gehaakte ruiten. Je eigen harlekijn woondeken.

woondeken harlekijn gehaakt

woondeken harlekijn gehaakt

Het patroon van deze leuke deken vond ik in het boek 'Alles is haken' van Saskia Laan. Hieronder een link naar het boek. Er staan heel wat leuke patronen en ideeën in.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Een trui met een breiring breien