Papieren kralen

Recycle je eigen tijdschriften en maak er kralen van.

Ja hoor, ik heb weer iets nieuws ontdekt wat zo ontzettend leuk is om te doen. Omdat ik een taart van papier maché moest maken - een gehaakte taart - kwam ik bij het zoeken naar voorbeelden papieren kralen tegen. Die zijn zo leuk om te zien en het zag er eigenlijk heel eenvoudig uit dat ik gewoon een poging moest wagen om dat ook te proberen. Het valt niet tegen, die eerste probeersels.



Mijn eerste kralen van papier

Wat heb je nodig om papieren kralen te maken?


  • Een tijdschrift of een folder die je aan flarden kunt knippen. Of papier dat je kunt verven of met stift/kleurpotlood versieren.
  • Schaar of papiersnijmachine.
  • Centimeter om mooie stroken te tekenen. Niet per se nodig, met kronkelende lijnen krijg je ook een apart resultaat.
  • Pritt-stift of papierlijm.
  • Nagellak of glanzende decoratielak zodat je kralen iets waterafstotend worden.
  • Satéprikkers of cocktailprikkers om je kralen omheen te rollen of op te prikken om ze af te lakken.
  • Oase schuim om je prikkers met kraal erop, in te zetten als ze moeten drogen of om te verven.
De eerste kralen heb ik op een lange satéprikker gerold, wat best goed gaat, maar ook een aanslag op de spieren van je vingers is als je er veel achterelkaar maakt. Inmiddels heb ik een eigengemaakte roller van een satéprikker en een dikke rol papier gemaakt. 

Maak je eigen roller:
Splijt de prikker doormidden en plak hem met tape op de helft weer aan elkaar. Dikke rol eromheen, of prik hem aan een kurk, en je hebt een papierroller. Het voordeel hiervan is dat je het beginstrookje van het papier tussen de splijting van de prikker kunt stoppen zodat hij meteen beter blijft zitten. Met de dikke rol ligt het beter in de hand dan zo'n dun stokje en je krijg je minder snel kramp.

Zelfgemaakte roller met een spleet in het midden van het stokje

Edit: omdat mijn papier steeds tussen de splitsing bleef zitten na het rollen en ik de kraal er dus niet meer fatsoenlijk en zonder stukgaan af kreeg, rol ik nu zonder het papier eerst vast te zetten in de splitsing. Maak een eerste omslag, duw met je nagel een randje en druk dat onder de prikker. Dan zit je papier ook goed vast.

Lijmen:
In eerste instantie gebruikte ik gewone lijm (niet-water oplosbaar) die ik op de stroken smeerde om de laatste rand aan elkaar te plakken, maar dat gaf zo'n smeerboel dat ik snel een print-stift heb gehaald bij de supermarkt. Dat werkt een stuk beter. Ik smeer niet alleen het begin en het einde in, maar tussendoor ook af en toe voor de stevigheid.

Edit: Bij Action vond ik kinderlijm, wateroplosbaar, die goed lijmt. Tegen het einde doe ik een druppel op het strookje en rol verder. Zo gaat de lijm ook mee. Hetgeen op je vinger achterblijft, smeer je uit op de gerolde kraal zodat alles goed gelijmd wordt. Deze lijm droogt onzichtbaar op en krijg je goed van je vingers af met een nat doekje.

TIP: vergeet niet je stokje regelmatig schoon en droog te maken, anders blijft je volgende papiertje aan het stokje plakken na het rollen. (Door ervaring wijzer geworden)

Aflakken: 
Ik had matte lak van de Action - had ik niet gezien, anders had ik glanzende lak genomen - wat een mat resultaat geeft en dus niet het glanzende effect van de kralen die ik  had gezien. Maar het bereikt wel zijn doel: de kralen zijn - beperkt - waterafstotend en de rollingen zitten stevig vast.

Als je een aantal kralen hebt gemaakt kun je helemaal los gaan met het bedenken van sieraden: armbanden, kettingen, oorbellen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Ook de vorm van de kralen is heel divers. 
Heb je geen mooie gekleurd papier of een folder/tijdschrift, dan kun je het papier zelf versieren door een wit vel, of tweedehands papier (eerder gebruikt, reclamebrieven enz) te verven in de kleuren die je wenst.  Of verf de kralen als ze gerold zijn in de gewenste kleur.

Mijn hobbyhoekje op de keukentafel wordt steeds groter

Nog meer materiaal op de hobbykamer, waar ik eigenlijk maar zelden zit ;)

Ideeën genoeg om te maken, nu nog tijd zien te vinden om ze uit te voeren. Maar hier ga ik beslist mee verder. Ook is het ideaal om te combineren met het maken van sieraden van kralen en gehaakte sieraden waarin ik vaak kralen verwerk. Nu kan ik mijn eigen kralen maken in de kleuren die ik op dat moment wil hebben zonder dat ik er de deur voor uithoef of ze moet gaan kopen.

Hier het filmpje dat ik maakte:


Veel plezier met het maken van je eigen papieren kralen!

Meer weten over het maken van papieren kralen, kijk dan eens bij deze boeken.

Vind je het lastig om kralen te maken, dan kun je ook het onderstaand apparaatje bestellen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Herenvest haken 2.0