Vliegengordijn

Een gehaakt vliegengordijn. Kleurrijk en leuk om te zien!

Mijn vliegengordijn is dan eindelijk af. Alles bij elkaar heb ik een kleine 106 strengen gehaakt en ongeveer 400 kralen erin verwerkt. Ik heb acrylwol gebruikt omdat dat nu eenmaal goedkoper is dan katoen. De streng is ook iets dikker en minder zwaar dan katoen. Verder heb ik een grote pot houten gekleurde kralen bij de Action gehaald.

Ze hebben een groot gat en zijn dus makkelijk te verwerken zonder dat je de kralen eerst aan de draad moet rijgen.

Afgemeten hoe lang de strengen ongeveer moesten zijn, daarbij rekening gehouden met het aanhaken aan de bovenkant. Dan begin je lange strengen te haken met lossen en moesjes om de zoveel steken, een grote kraal ertussenin, en aan de onderkant een paar kralen om ervoor te zorgen dat de strengen niet te licht zijn en alle kanten uitwaaien. Onder de kralen aan de onderkant heb ik ook een moesje gehaakt zodat hij niet van de draad kan zakken. 
Ik heb gekozen om per streng maar 1 grote kraal toe te voegen zodat het geheel niet te zwaar wordt. Het moet tenslotte wel aan je kozijn blijven hangen. De moesjes tussendoor lijken ook op kralen, zeker vanaf een afstandje wat het een vrolijk en gevuld geheel maakt.

Moesjes en kralen

Voor de bovenkant heb ik een paar toeren in stokjes en nog wat fantasiesteken gehaakt die de basis vormen waaraan de strengen komen te hangen. Met een schulprandje dat net over het aanhaakdeel van de strengen valt zodat je dat niet ziet. Kleurrijk, vrolijk en hopelijk houdt het ook de vliegen buiten.

De onderkant met de grote kralen. Zoals je ziet hangen ze vrij van de grond. Ze zullen vast nog verder uitzakken door het gewicht van de kralen. Houd daar rekening mee.

Het geheel van een afstandje.


De strengen moeten nog uithangen en zullen vast nog iets zakken door het gewicht. Laat ze daarom eerst een paar dagen hangen voordat je de onderkant op de juiste lengte afwerkt.

Moesje haken: haak 3 lossen, maak een omslag, haak in de 3de losse alsof je een stokje haakt, maak een doorhaal, maar haak het stokje niet af. Nog een omslag voor een stokje, steek weer in dezelfde losse. Houd de omslagen losjes zodat ze dezelfde lengte krijgen. Nog een keer omslaan en doorhalen zodat je 3 stokjes in dezelfde losse hebt die niet zijn afgemaakt. Nog een omslag en haal de draad nu door de omslagen om je naald. Haak nog een losse en dan heb je een afgemaakt moesje.

Veel haakplezier en laat je eigen werk ook eens zien in een reactie!

Groetjes,
José

Reacties

  1. Ik was deze afbeelding al heel vaak tegengekomen, maar op een of andere manier heb ik hem nooit naar jouw tutorial kunnen linken. Dus zelf aan de slag gegaan. Het gordijn is nog niet af, maar ik wil je wel bedenken voor het idee. Ben er enthousiast over

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je hem gaat maken. Ik heb er veel plezier van in elk geval, vrolijk en functioneel tegelijk. Wat wil je nog meer!

      Verwijderen
    2. Hoe heb je dat aan de bovenkant gedaan dan ik wil hem ook graag maken

      Verwijderen
    3. Je kunt een sierrand haken of hem afwerken met stokjes. Vergeet niet om een toer met openingen te maken waar de stok doorheen gaat. Boven die toer haak je dan nog een toer met stokjes teer versteviging. Succes!

      Verwijderen
    4. Hoi Jose,

      kan je een foto van de bovenrand maken?
      groetjes Yolanda

      Verwijderen
  2. Geen foto van de bovenrand. Ik kan er op dit moment ook niet bij. Zoek op Google op vliegengordijn haken en je krijgt foto’s genoeg te zien van zo’n rand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gerrianne de Vries20 februari 2020 om 16:23

    Heel erg leuk! Bij mij gaan alleen de slierten steeds in de knoop. Heb je daar een tip voor?
    En waar heb je de kralen gekocht? Ik vindt het lastig te vinden met groot genoeg gat erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kralen maken de slierten zwaar zodat ze minder in elkaar draaien. Ik heb houten kralen bij Action gehaald. Die zijn mooi groot en hebben een een grote opening.

      Verwijderen
  4. Waarom staat er niet bij dat de strengen hopeloos in de war raken juist door de kralen, ik hen een grote kluwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mouwloos vest haken

Raglantrui haken

Herenvest haken 2.0